Ułatwienia dostępu

Projekty realizowane w ramach LSR

W ramach Lokalnej Strategii Rozwoju 2021-2027, obecnie realizujemy następujące projekty:


Działania wspierające uczenie się przez całe życie dla dorosłych mieszkańców Wzgórz Dalkowskich 

współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w  ramach: Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021 – 2027 w ramach: Priorytetu 7 Fundusze Europejskie na rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działanie 7.2 Lokalne kształcenie dorosłych.

Projekt ma na celu opracowanie i realizacja nowatorskiego programu kształcenia dla osób dorosłych z niskim poziomem umiejętności podstawowych lub wykształcenia, aby zapobiec ich wykluczeniu z życia społecznego oraz propagować ideę uczenia się przez całe życie jako działania ułatwiającego rozumienie i tworzenie informacji.

W ramach zadania zaplanowane są działania indywidualne (m.in. diagnoza poziomu umiejętności i predyspozycji, coaching) i zespołowe (warsztaty, szkolenia), połączone w kompleksowy program kształcenia osób dorosłych gdzie grupą docelową są dorośli mieszkańcy Wzgórz Dalkowskich o niskich kwalifikacjach ( w szczególności kobiety), zagrożeni degradacją lub wykluczeniem z obszaru LGD, dla 20 osób.

Plan działań obejmować będzie:

• diagnozę poziomu kompetencji podstawowych w zakresie m.in. rozumienia i tworzenia informacji, umiejętności matematycznych oraz umiejętności cyfrowych,

• poznanie własnego stylu myślenia i działania z wykorzystaniem narzędzia FRIS

• określenie poziomu motywacji i aktywności w obszarze nabywania nowej wiedzy/umiejętności,

• działania edukacyjne w formie szkoleń, warsztatów, coachingu dopasowanych do indywidualnych potrzeb uczestników, wynikających z przeprowadzonej diagnozy,

• przeprowadzenie walidacji i potwierdzenie nabytych umiejętności.

Uczestnicy programu, nabędą kompetencje i umiejętności z zakresu:

• rozumienia i oceny informacji zawartych w tekstach pisanych oraz wykorzystanie tych informacji w życiu społecznym, do osiągania celów oraz rozwoju własnej wiedzy i potencjału,

• umiejętności matematycznych w zakresie wykorzystania, interpretacji i komunikowania informacji oraz pojęć matematycznych, w różnych sytuacjach życia prywatnego i społecznego,

• wykorzystania komputera oraz Internetu do pozyskiwania i analizy informacji, porozumiewania się oraz wykonywania praktycznych zadań w kontekście prywatnym i społecznym,

• Wykorzystywania narzędzi cyfrowych w efektywnym rozwoju,

• Określania celów życiowych krótko i długoterminowych,

• Kreowania postaw proaktywnych,


Aktywizacja społeczności lokalnej w placówkach edukacyjnych z zakresu działań artystycznych na terenie Wzgórz Dalkowskich 

współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach: Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021 – 2027 w ramach: Priorytetu 7 Fundusze Europejskie na rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działanie 7.1 Aktywizacja Społeczności Lokalnej w placówkach edukacyjnych

Projekt obejmuje warsztaty plastyczne jako forma zabawy dla dzieci, pozwalająca na eksplorację różnych materiałów oraz stymulację zmysłów. Dotykanie farb, mas plastycznych, ceramicznych, rozwija wrażliwość dotykową, a także pomaga dziecku zrozumieć, że różne materiały mają różne właściwości.

Zajęcia plastyczne pobudzają kreatywność i ciekawość poznawczą, stymulują wyobraźnię, uczą koncentracji i uwagi. Dzieci uczą się tworzyć unikalne projekty, przez co usprawniają zdolności manualne oraz rozwijają wrażliwość wzrokową, dotykową i słuchową.

Na zajęciach artystycznych, dzieci będą uzewnętrzniać siebie, swoje zainteresowania,

predyspozycje, emocje i odczucia, poznawać proces powstawania własnego dzieła od podstaw.

Grupa docelowa

– dzieci klas podstawowych – 250 osób

Cele ogólne edukacji artystycznej :

1. Rozwijanie zdolności poznawczych.

2. Stwarzanie warunków do indywidualnego rozwoju (rozwijanie uzdolnień, rozbudzanie

zainteresowań, kompensowanie zaburzonych sfer, rozwijanie własnej osobowości)

3. Pomoc w zdobywaniu samodzielności w życiu codziennym: nabywanie umiejętności i

sprawności; radzenie sobie w różnych sytuacjach; właściwe zachowanie w miejscach publicznych; podejmowanie różnych ról społecznych w środowisku.


Aktywizacja społeczności lokalnej w placówkach edukacyjnych w zakresie żywienia na terenie Wzgórz Dalkowskich 

współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach: Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021 – 2027 w ramach: Priorytetu 7 Fundusze Europejskie na rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działanie 7.1 Aktywizacja Społeczności Lokalnej w placówkach edukacyjnych

Projekt dotyczy edukacji żywieniowej, która ma zaszczepić u dzieci nawyk interesowania się tym, co jedzą, do świadomego eliminowania żywności niezdrowej. Poza tym podczas tzw podróży tradycji kulturowych różnych regionów UP poznają zwyczaje żywieniowe, rodzaj pożywienia, sposoby jego przygotowywania, a także sam proces konsumpcji. Poznawanie tradycji kulinarnych/ kultury regionu oraz możliwość konsumowania żywności wytwarzanej według starych receptur z lokalnych surowców same w sobie będą atrakcją kulturową.

Grupa docelowa: dzieci szkoły podst. – 450 osób

Cele ogólne:

• Poznanie tradycji kulinarnych /kultury regionu,

• Edukacja dzieci w zakresie prawidłowego odżywiania – nabywanie wiedzy i umiejętności dbania o własne zdrowie.

• Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w zakresie odżywiania – kształcenie umiejętności

samodzielnego wykonywania prostych, zdrowych posiłków.

• Propagowanie zdrowego stylu życia u dzieci.

• Zmiana nawyków żywieniowych dzieci, która będzie praktykowana w domu.

Cele szczegółowe:

• rozumienie potrzeby prawidłowego żywienia.

• kształtowanie umiejętności komponowania zdrowych posiłków.

• zapoznanie z podstawowymi zasadami żywieniowymi, z rolą witamin i innych składników dla organizmu.

• poznanie i wdrażanie przepisów ze zdrowym żywieniem do codziennej diety. Zastępowanie

niezdrowej żywności zdrowymi produktami, w tym przekąskami

• rozbudzenie ciekawości i otwartości na kuchnie innych regionów

• umiejętność pracy w grupach, podniesienie poczucia własnej wartości,

• rozbudzenie tożsamości lokalnej i poczucia przynależności poprzez zapoznanie się z kulturą i tradycyjnymi potrawami regionalnymi


Rozwój gospodarstw zielonych na terenie Stowarzyszenia Wzgórza Dalkowskie 

współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach: Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021 – 2027 w ramach: Priorytetu 7 Fundusze Europejskie na rozwój lokalny kierowany przez społeczność Działanie 7.3 Rozwój gospodarstw zielonych.

Projekt zakłada utworzenie i funkcjonowanie 1 gospodarstwa opiekuńczego na terenie działania Stowarzyszenia Wzgórza Dalkowskie. Gospodarstwo będzie zapewniać opiekę 8 osobom. Podopieczni będą mogli korzystać ze wsparcia i zajęć przez 8 godz. dziennie, 5 dni w tygodniu. Projekt będzie realizowany we współpracy z lokalnym OPS. Gospodarstwa  opiekuńcze proponują integrację poprzez udział w wykonywaniu prostych czynności w opiece nad zwierzętami, uprawie ogródka, wspólnego wykonywania prac ręcznych czy przetworów z wcześniej wyhodowanych warzyw i owoców. Możliwość przebywania blisko natury, doświadczanie przyrody zmieniającej się wraz z rytmem pór roku i kontakt ze zwierzętami pomaga ludziom starszym lub chorym w utrzymaniu sprawności i poprawie stanu

zdrowia psychicznego i fizycznego. Przebywanie w gospodarstwie opiekuńczym pozwala na kontakt z innymi ludźmi, umożliwia otwarcie się, przełamanie barier, nawiązywanie nowych znajomości i przyjaźni. Pomaganie w pracach domowych, wspólne przygotowywanie posiłków, wykonywanie zadań zgodnych z osobistymi predyspozycjami poprawia aktywność fizyczną, ma także wpływ na polepszenie interakcji społecznych i zwiększenie otwartości na siebie i innych. Spędzanie czasu w grupie osób w podobnym wieku lub sytuacji wywiera pozytywny wpływ na zachowania psychiczne, pomaga w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, zmniejsza lęk i stres. Bardzo ważną cechą gospodarstw opiekuńczych jest zapewnienie opieki na poziomie lokalnym. Uczestnicy terapii nie są odseparowani od swoich rodzin i społeczności, nie muszą pokonywać dużych odległości, aby dotrzeć do gospodarstw oferujących terapię.